Dag 29. 28 juli. Vänersborg – Lilla Edet 34 km.

Från marinan i Vänersborg paddlade vi över den lilla Vänernviken Vassbotten och in i den grävda kanalen Karls grav som stod färdig 1752 för att kunna leda sjötrafiken mellan Göta älv och Vänern förbi fallen vid Vargön och Önafors. Kanalen är nästa 4 km lång och därmed ett imponerande bygge med tanke med vilka resurser som stod till förfogande på 1700-talets mitt.

Slussen i Brinkebergskulle.

I Brinkebergskulle som sammanfogar Karls grav med Göta älv fick vi träffa på vår första sluss. Vi tror att det inte är tillåtet att slussa med kanot och har gjort den egna bedömningen att det innebär för mycket risk. Därför har vi inte tagit reda på om det är tillåter eller ej. Innan slussen på den östra stranden fanns en bra brygga att ta upp på. Sen tog vi bron över slussen och satte i några hundra meter söder om slussen på den västra stranden.

Slusscaféet i Trollhättan.

Foto: Linnea Nilsson-Waara

Vitaminer och så där.

Foto: Linnea Nilsson-Waara

I Trollhättan väntade ytterligare slussar. Vi plockade upp på västra stranden precis innan Slusscaféet där det fanns en bra brygga. Vi lunchade på caféet och rekommenderar ett besök! Missa inte chokladbollarna! Linneas kompis Janne som bor i närheten kom förbi. Han är en inbiten traillöpare och kan nog de flesta stigarna i området kring Vänersborg och Trollhättan.

Den ursprungliga slussen i Trollhättan som användes på 1800-talets början.

Foto: Linnea Nilsson-Waara

Alltid kul att träffa på bekanta!

Foto: Linnea Nilsson-Waara

Efter lunchen lastade vi kajakerna på vagnar och rullade genom slussområdet. Ett fantastisk ställe där de gamla slussvägarna från 1800 och 1844 finns bevarade. Den som används idag invigdes 1916. Janne som är hemma i området och dessutom historielärare i grunden gav oss en guidad tur. Området är trevligt och har mycket att erbjuda, även till dig som inte åker båt.

Göta älv trafikeras av stora lastfartyg.

Foto: Linnea Nilsson-Waara

Delar av Göta älv är smal och det är olämpligt för oss i små kajaker att möta stora båtar på dessa ställen. Tack vare appen Marine Traffic kan vi dock hålla koll på båtar och planera vår framfart.

Vi hade ställt in siktet på Lilla Edet men halvvägs mellan Trollhättan och Lilla Edet drog ett oväder in. Även om vi endast träffades av några få regndroppar så orsakade den starka motvinden att vår fart framåt kraftigt sjönk. Vi började kolla efter tältplatser. Men vips drog ovädret förbi och vinden avtog. Nu är vi i Lilla Edet och imorgon ska vi lyfta förbi turens sista sluss. Turens sista mänskligt skapade hinder.

/Niclas

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.